Artist Statement / Démarche

En

In my work, I elaborate on an architectural fiction, a reconstructed world of abandoned brutalist monumentality where the viewer finds encyclopedic references, signs, and symbols. Each of these photographic-like «tableau» is indeed first shaped by the means of 3D modelling, by moving through these virtual spaces to capture perspectives and then completing their volumes by drawing and painting them. Their gigantic concrete halls, portals, and carved geometric shapes are reminding of an institution, perhaps different views of an emptied museum. The apparent deteriorated condition of these spaces, aided by the rendering that drawing allows, brings another dimension: the passage of time and the idea of ruin. While every scene is a specific study of light and shadows, as a whole they evoke and even question utopias so often linked to monumental modernist buildings and their legacy.

 


Fr

Je dessine des lieux austères d’allure monumentale pour recréer, avec des bâtiments imaginaires, l’expérience saisissante de l’exploration d’édifices abandonnés. Ces vues inventées sont pour la plupart modélisées par ordinateur pour être cadrées, leur donnant d’avantage un aspect photographique. Ces scènes architecturales sont donc d’un design créé de toutes pièces.

Dans ce travail, comme dans le processus mental du rêve, des visions inspirées de différents bâtiments modernistes fusionnent. L’accumulation de textures vermiculées propres au crayonnage et au grain du papier contribue à imiter des surfaces granuleuses de béton ou des murs écaillés, simulant ainsi la décrépitude et le passage du temps. Les grands halls de béton qu’on y voit, les portails aux formes géométriques ou les bas-reliefs abstraits correspondent à l’esthétique brutaliste. Le but est ici de d’explorer des possibilités syncrétiques et d’amener une réflexion d’ordre symbolique sur les utopies liées à l’architecture.